بررسی یک صده رابطه سیاسی و اقتصادی تهران-ریاض؛

غریب آشنا

ارتباط ایران و عربستان به عنوان دو کشور همسایه همواره پر تنش و با نوسان بوده است. سال گذشته میلادی با وساطت چین ارتباط بین دو کشور وارد فضای جدیدی شد. اینطور که پیداست دستگاه دیپلماسی دولت چهاردهم هم می‌خواهد مسیر رفع حساسیت‌ها را ادامه دهد، اتفاقی که می‌تواند از نظر اقتصادی و سیاسی باعث خلق فرصت‌های متعددی برای کشورمان شود.
کد خبر: ۴۸۰۰

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ روابط تهران-ریاض به طور مداوم یک تاریخ پرتنش و پر فراز و نشیب را پشت سر گذاشته است. در همین راستا روابط سیاسی و اقتصادی بین دو کشور از ابتدا تاکنون را مورد بررسی اجمالی قرار خواهیم داد.

آغاز روابط پر تنش

عربستان سعودی و ایران در سال ۱۳۰۷ پس از امضای معاهده دوستی روابط دیپلماتیک برقرار کردند. این روابط تا سال ۱۳۲۱ ادامه داشت تا این که در این سال یک زائر ایرانی به نام ابوطالب یزدی (افخمی اردکانی) متهم به ریختن استفراغ خود بر کعبه (یا صحن کعبه) شد و توسط حکومت عربستان بلافاصله اعدام شد. ایران اقدام عربستان را محکوم کرده و در سال ۱۳۲۲ روابط دیپلماتیک را قطع کرد.

 

چهار سال پس از این واقعه در ۱۳۲۶ هیات حسن نیتی از طرف عربستان سعودی جهت تجدید روابط دو کشور وارد ایران شد. این هیات حامل نامه شاه سعودی (برای از سرگیری روابط) به شاه ایران بود که باعث حل اختلافات در همین سال شده و سفیر ایران در مصر مجدد ماموریت سفیر اکرودیته در عربستان سعودی گرفت تا روابط از سر گرفته شود. 

 

با این حال، روابط ایران با عربستان تا سال ۱۳۳۹ به دلیل تفاوت‌های مذهبی و به رسمیت شناختن اسرائیل توسط ایران، هرگز پررنگ نبود. در سال ۱۳۴۴، مَلک فیصل، شاه سعودی؛ با هدف تحکیم بیشتر روابط دو کشور همسایه به ایران سفر کرد. محمدرضا پهلوی نیز سفر رسمی به عربستان سعودی داشت که در نهایت به حل و فصل مسالمت آمیز بین دو کشور و تاثیر بر منطقه انجامید.

 

غریبِ آشنا

 

پهلوی در ریاض از تلاش‌های فیصل در زمینه همبستگی اسلامی حمایت کرد و دو کشور در تأسیس نهاد‌های چندملیتی اسلامی از جمله سازمان کنگره جهانی اسلام، اتحادیه جهانی مسلمانان و سازمان کنفرانس اسلامی مشارکت فعال داشتند.

 

اوپک محل اختلاف

اما روابط ایران و عربستان تا قبل از تشکیل اوپک در چارچوب حفظ دو رژیم سلطنتی، ادعای مشترک حاکمیت دو دولت در مورد حاکمیت بر مسلمانان و دشمنی مشترک هر دو کشور با جمال عبدالناصر خلاصه می‌شد. اما بعد از تشکیل سازمان اوپک، روابط ایران و عربستان از جنبه‌های فوق فراتر رفته و خط مشی سیاسی و اقتصادی را نیز دربر گرفت.  

دو کشور همچنین در زمینه مسائل اوپک، فلسطین و سازمان کنفرانس اسلامی، هماهنگی داشته و هر دو با یک دیدگاه به آمریکا و شوروی می‌نگریستند. دکترین آمریکایی نیز هر دو کشور را به زرادخانه سلاح‌های آمریکایی تبدیل کرده بو که اختلاف دو کشور را به ضرر آمریکا و منافع آن تبدیل می‌کرد. با این حال، اما دوستی بیش از حد این دو کشور نیز برای آمریکا خطری بزرگ محسوب می‌شد.

در سال ۱۳۴۶، عربستان سعودی و ایران قرارداد مرزی امضا کردند که پس از خروج انگلستان مسئولیت اصلی صلح و امنیت در منطقه را بر عهده بگیرند. با این حال، اما روابط دو کشور از اواسط تا اواخر دهه ۱۹۷۰ بدون تنش نبود.

 

انقلاب اسلامی و افزایش حساسیت‌ها

سیر روابط ایران و عربستان بعد از سقوط حکومت پهلوی فراز و نشیب‌های بسیاری به خود دید. حکومت سعودی در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران سیاست احتیاط، سکوت و نظارت را در پیش گرفت. اما پس از مدتی، هیاتی بلندپایه به سرپرستی دبیرکل رابطه العالم اسلامی را برای تبریک پیروزی انقلاب اسلامی به ایران فرستاد. ملک خالد در اولین عکس‌العمل خود برپایی حکومت اسلامی را در ایران مقدمه نزدیکی و تفاهم هرچه بیشتر دو کشور خواند.

مقامات عربستان سعودی به دنبال تشکیل دولتی مبتنی بر مذهب شیعه در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷، ایران را رقیب خود در منطقه تلقی کرده و با آغاز این روند روابط دو کشور نیز در حالت رقابتی ادامه یافت.

ترس مقامات سعودی از انقلاب اسلامی که حامی جنبش‌های آزادی بخش بود، بعد از قیام سلفی‌های تندرو و اشغال مسجدالحرام در ۱۴۰۰ هـ. ق دو چندان شد. بر این اساس عربستان خود را برای مقابله با جمهوری اسلامی و صدور انقلاب آماده کرد. به همین سبب با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، عربستان با کمک‌های اقتصادی، سیاسی، نظامی و تبلیغاتی خود، در کنار عراق قرار گرفت. مجموع این اقدامات باعث سردی و تیرگی روابط شد و مناسبات دو کشور تا سطح کاردار تنزل پیدا کرد.

دوستی موقت

در سال ۱۳۶۳ حادثه ربوده شدن یک فروند هواپیمای سعودی و فرود آن در فرودگاه مهرآباد و اقدامات مثبت جمهوری اسلامی ایران در پایان دادن به این حادثه، باعث شد روابط دو کشور تا حدودی رو به بهبودی نهد. در همین مرحله از تنش زدایی (۱۳۶۴) سفر وزیر خارجه عربستان به ایران و سفر وزیر خارجه وقت ایران به عربستان رخ داد. این سفر‌ها با هدف بهبود روابط و حل پاره‌ای از مشکلات فی‌مابین، چون حج و جنگ ایران و عراق صورت گرفت اما نتیجه‌ای در پی نداشت. در ۱۳۶۵، عربستان برای فشار بر ایران و با افزایش صدور نفت، قیمت را کاهش داد که به تیرگی مجدد در روابط دو کشور انجامید.

سردی حاکم بر روابط دو کشور و تشدید آن توسط آمریکا با هدایت جریانات منطقه‌ای بر ضد ایران، همچنین شهادت ۴۰۰ تن از حجاج ایرانی در مراسم حج ۱۳۶۶ که اعتراض شدید ایران را به دنبال داشت و در نهایت حمله تظاهرکنندگان تهرانی به سفارت عربستان در تهران ۲۶ مرداد ۱۳۶۶ که به کشته شدن یک دیپلمات سعودی منجر شد، تیرگی روابط دو کشور را به اوج خود رساند.

سرانجام در ششم اردیبهشت ۱۳۶۷ عربستان اقدام به قطع یک جانبه مناسبات سیاسی با ایران کرد و این قطع رابطه حدود سه سال به طول انجامید.

علاوه بر مذاکرات سیاسی در طول سال‌های قطع روابط دو کشور، موضوع پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل توسط ایران گام موثری در تجدید رابطه با عربستان بود. کشور سعودی قبول قطعنامه از سوی ایران را یک اقدام شجاعانه توصیف و از آن استقبال کرد. در این شرایط، جبهه‌گیری مطبوعاتی عربستان علیه جمهوری اسلامی متوقف شد و مَلک فهد شخصا اعلام کرد که با ایران اختلاف غیرقابل حلی ندارد. تهران نیز آمادگی خود را برای شروع مذاکرات مستقیم با ریاض اعلام کرد.


نیاز به قدرت ایران عامل دوستی

تجاوز عراق به کویت در ۱۳۶۹ و مواضع ایران در این حادثه و نیاز شورای همکاری خلیج فارس به حمایت ایران، باعث شد تا کشور‌های حاشیه خلیج فارس، به ویژه عربستان برای تجدید رابطه با ایران تلاش کنند.


غریبِ آشنا/ در حال ویرایش

 

اولین دیدار مقامات ایران وعربستان بین وزرای خارجه دو کشور در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد شهریور ۱۳۶۹ و دیدار بعدی در ژنو انجام گرفت. در ۱۵ اسفند ۱۳۶۹ نیز وزرای خارجه دو کشور در مسقط با هم ملاقات کردند. به دنبال این دیدار در ۲۷ اسفند ۱۳۶۹ بیانیه مشترکی در زمینه برقراری مجدد روابط سیاسی دو کشور همزمان در تهران و ریاض منتشر شد.

سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان پس از دیدار با آقای ولایتی وزیر خارجه وقت در مصاحبه‌ای اعلام کرد، عربستان و ایران در حل تمام مشکلات فی مایبن به تفاهم رسیده‌اند.

سرانجام پس از سه سال قطع رابطه سیاسی، در پی مذاکرات وزرای خارجه دو کشور، تجدید روابط متقابل اعلام شد و مقامات تهران و ریاض در فروردین ۱۳۷۰ سفارت‌خانه‌های خود را در پایتخت‌های یکدیگر گشودند. بین سال‌های ۱۳۷۰ شروع مجدد روابط دو کشور تا ۱۳۷۶ که سال آغاز کار دولت آقای خاتمی است، دوره تنش‌زدایی و بسترسازی روابط دو کشور به شمار می‌آید.

ورود امیرعبدالله ولیعهد پادشاهی سعودی به تهران در آذر ۱۳۷۶ برای شرکت در اجلاس سران کشور‌های عضو سازمان کنفرانس اسلامی، نقطه اوج روند رو به بهبود مناسبات سیاسی دو کشور در دهه ۱۳۷۰ بود. پس از این سفر رفت و آمد بلندپایگان دو کشور به پایتخت‌های یکدیگر فزونی یافت.

روابط دو کشور روند معمول و نسبتا مطلوبی را طی می‌کرد تا این که با شدت گرفتن درگیری‌های منطقه‌ای که سلفی‌ها نقش مهمی در آن ایفا نمودند، بر همگان مشخص شد که سعودی‌ها در پشت پرده کار قرار دارند. مجموع اتفاقات حج تمتع سال ۱۳۹۴، از جمله سقوط جرثقیل در مکه و فاجعه منا دو رویدادی بود که به خصومت میان دو کشور دامن زد. در خلال این دو حادثه که به کشته‌شدن صد‌ها ایرانی منجر شد، ایران، مقامات عربستانی را مقصر اصلی خطاب کرده و خواهان عذرخواهی آن‌ها شد. کمی پس از این اتفاقات، اعدام شیخ نمر باقر النمر به همراه ۴۶ نفر دیگر که عربستان به اتهام فعالیت تروریسی آن‌ها را گردن زد. باعث خشم شیعیان ایران،عربستانر و بحرین شد که در ایران حمله به سفارت در تهران و کنسولگری در مشهد از نتایج این خشم عمومی شد. 

 

پس از این اتفاقات عربستان از طریق عادل الجبیر وزیر خارجه وقت خود اعلام کرد، روابط سیاسی-اقتصادی با ایران را قطع کرده و در عین حال یادآور شد مسئله حج در این قطع روابط وارد نیست.


قطع ارتباط تا حد تکفیر ایران

این قطع ارتباط که حدودا ۷ سال به طول انجامید طولانی‌ترین و دشمنانه‌ترین قطع ارتباط تاریخ روابط دو کشور بود. به شکلی که ایران از دشمنان سعودی حمایت می‌کرد و عربستان نیز برای شورش‌های داخلی ایران هزینه کرده و روی آن حساب ویژه‌ای باز می‌کرد. حتی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در مصاحبه‌ای با تهدید ایران در سال ۱۳۹۶ گفت: «منتظر نمی‌مانیم تا نبرد به سعودی کشیده شود و جنگ را به داخل ایران منتقل می‌کنیم!». 

 

در اواخر دولت دوازدهم ایران بلاخره پالس‌های مثبتی از سعودی برای از سرگیری روابط با ایران ارسال شد که ابتدا با میانجی‌گری عراق و سپس چین، ایران و عربستان سعودی در مارس ۲۰۲۳ به میزبانی پکن توافق کردند که برقراری روابط مجددا انجام شود.


غریبِ آشنا/ در حال ویرایش
پس از این توافق روابط ایران و عربستان به طور چشم‌گیری به سمت روابط مطلوب حرکت کرد که باعث کاهش تنش‌ها شد. سرانجام نقطه عطف ارتقا روابط دو جانبه در تاریخ ۲۰ آبان ۱۴۰۲ اتفاق افتاد که سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دولت سیزدهم ایران، به ریاض بود. البته این دیدار با هدف حضور در نشست فوق العاده سران کشور‌های عربی و اسلامی درباره جنگ غزه و با دعوت رسمی پادشاه سعودی صورت گرفت. قبل و پس از آن نیز سفر‌های دوجانبه در سطح وزیران خارجه اتفاق افتاد که به افزایش اعتماد میان دو کشور کمک کرد. 

 

غریبِ آشنا

 

این برقراری روابط تا کنون ادامه داشته و روز چهارشنبه ۱۸ مهر ماه سال جاری وزیر خارجه کشورمان با سفر به عربستان و دیدار با مقامات این کشور از جمله بن سلمان به رایزنی دوجانبه و منطقه‌ای پرداخت. طبق اخبار، از اهداف مهم این سفر تلاش برای برقراری آتش بس در لبنان و فلسطین بوده است.




ارسال نظرات

تولید ماهانه مرغ به ۲۵۰ هزارتن رسید
توزیع روزانه میوه‌های پاییز به ۲ هزار و ۵۰۰ تن رسید
افزایش ظرفیت انبارش و نگهداری کالا‌های نفتی به یک میلیون تن
صدور دو هشدار هواشناسی برای تشدید بارش و وزش باد
قطع سهمیه آرد ۱۱ نانوایی در تهران به دلیل گرانفروشی
۴۵ میلیارد تومان اموال کوروش کمپانی به مزایده می‌رود
مشترکان بسیار پرمصرف باید بهای برق را غیریارانه‌ای پرداخت کنند
تنگه هرمز تامین کننده امنیت انرژی در جهان
گمرک ادعای شهرداری تهران درباره محموله خودروهای برقی را تکذیب کرد
دولت موظف است از خانه‌های لوکس مالیات بگیرد
قیمت روز بخاری برقی در بازار ۲۷ مهر ۱۴۰۳
شناسایی جایگزین‌های گوشت قرمز ضروری است
قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۷/۲۷
توافق ایران و پاکستان برای رفع موانع تجاری
طلای جهانی رکورد جدید ثبت کرد؛ هر اونس ۲۷۱۳ دلار
ناترازی مسکن به ۷ میلیون واحد رسید
آغاز عملیات اجرایی نصب کنتورهای هوشمند ویژه مشترکان اداری و صنعتی
کارگروه ویژه پارس جنوبی برای ایفای مسئولیت اجتماعی تشکیل می‌شود
خوشحالی فراریان مالیاتی از یک تکذیبیه/ وقتی شفافیت ذبح می‌شود
خسارت ۲۰ میلیارد دلاری ناترازی گاز به کشور
نرخ بهره ابزاری برای کنترل تورم و ایجاد تعادل در بازارهای پولی
کنسروها مواد نگهدارنده‌ ندارند
تولید غذای جهانی به بحران رسید!
رقیب «ایکس» اسباب بازی فروش شد!
اخراج کارمندان واتس‌اپ و اینستاگرام
ایران از ترانزیت ۳۰میلیون تنی چین-اروپا استفاده می‌کند؟
کم‌رنگ شدن فعالیت سوداگران بازار اجاره از طریق سامانه خودنویس
فعالیت ۱۰ رادار هواشناسی در کشور
صادرات برق تجدیدپذیر در ایام غیرپیک آزاد است
مصرف ماهانه حدود ۲۱ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در کشور
دانه درشت‌های مالیاتی از تراکنش‌های مالی شناسایی می‌شوند
ارزش معاملات تجارت الکترونیکی به ۲ هزار و ۱۰۰ همت رسید
ارائه سیگنال‌های مثبت به بازار مسکن از سوی سامانه خودنویس
۷۸۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن چشم‌انتظار تسهیلات ساخت
کاهش تورم سالانه صنعت به ۲۴.۷ درصد در شهریور
اصلاح نظام مالیاتی قربانی پوپولیسم
کاهش فشار مالیاتی مودیان خرد با اخذ مالیات از فراریان مالیاتی
خرید برگ سبز چای به بیش از ۱۲۳ هزار تن رسید
بیت‌کوین در مسیر صعودی
وزارت راه برای تکمیل آزادراه شمالی کرج به یاری شهرداری آمد
تحریم‌های جدید انگلیس علیه نفتکش‌ها و کشتی‌های ال‌ان‌جی روسیه
بازدید وزیر راه و شهرسازی از احداث مرتفع‌ترین پل ایران و غرب آسیا
تعرفه حمل‌ ریلی بار از بندر امیرآباد به بندرعباس ۵۰درصد کاهش یافت
استمرار ناترازی اقتصادی با ارز سه نرخی
امضای تفاهم‌نامه ساخت سکوی فشارافزایی در صنایع دریایی کشور
بستر شفاف سازمان ملی استاندارد برای حضور رقابتی بخش خصوصی
رکورد قیمت سکه در دولت چهاردهم شکست
ترافیک سنگین در آزادراه تهران - شمال
جزئیات وصول ۲۲.۵همت مطالباتِ معوق و اظهارنامه سنواتی گمرک
کمیسیون عمران پیگیر اخذ مالیات از خانه‌های لوکس است
دولت صنعت چای را راحت بگذارد!
سرمایه گذاری ۹۶هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در بنادر کشور
درخواست برگزاری شورای عالی کار
برگزاری حراج شمش طلا در ۲۹ مهرماه
جزایر سه‌گانه خاک ما بوده و خواهد بود
دولت و مجلس هیچ برنامه‌ای درباره بنزین ندارند
اصلاح قیمت بنزین؛ کلاف سردرگم سیاست‌گذاری
پزشکیان: باید موانع معیشت مردم را از سر راه برداریم
لایروبی مسیل رودخانه کن برای پیشگیری از آب‌گرفتگی سطوح پروازی مهرآباد
تحقق «جهش تولید» آری یا نه؟
نقش حکمرانی دولتی در تسهیل تغییر انرژی به انرژی‌های پایدار
از جبران کسری بودجه تا گرانی لبنیات
اسامی برگزیدگان «ششمین جشنواره ملی بورس و رسانه» اعلام شد
کارنامه دولت سیزدهم در رشد تولید به روایت مراجع آماری
پنجره ملی خدمات دولت هوشمند چند میلیون کاربر دارد؟
یکسان‌سازی نرخ آرد و نان گامی موثر در کاهش تخلفات
دولت برای تامین بنزین مورد نیاز از جیب و سرمایه ملی خرج می‌کند
تحصیل ۳۰ هزار هکتار زمین در داخل حریم شهر‌ها در قالب طرح نهضت ملی مسکن
متنوع سازی سبد سوخت کشور در دستور کار است
ورود موج جدید بارش‌ها به کشور از روز جمعه
اقتصاد چین در خوف و رجا!
غریب آشنا
تولید و فروش خودرو ۱۲ درصد افت کرد
سقف پاداش بازنشستگی ۱۴۰۳
سطح زیرکشت محصولات کشاورزی بیش از ۱۶ میلیون هکتار است
ورود توده هوای سرد به شهر‌های شمالی از ۲۷ مهرماه
چهار انتصاب جدید در وزارت جهاد کشاورزی
افزایش تولید بنزین در دستور کار است
افزایش ۶۰ درصدی حمل‌ونقل بار در شهر فرودگاهی امام
جهش ۹۱ درصد سودآوری بورس انرژی
مهدی ضیغمی مدیر پروژه واردات خودرو شد
قیمت ۴ محصول تنظیم بازاری لبنی تعیین شد
افزایش حق العمل جایگاه های عرضه سوخت ۴۰درصد
قوه قضائیه به پرونده تخلف گسترده ایران‌خودرو ورود می‌کند
۱۰۰ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت می‌شود+ زمان و جزئیات
اعزام مسافر به مشهد از ایستگاه آپرین در دستور کار قرار گرفت
«کتز» رونوشت بی‌کیفیت «داگز»
همه چیز درباره سامانه ثبت نام وام ازدواج ve.cbi.ir + مشاهده وضعیت ثبت نام
قیمت ۱۰۰۰ توکن همستر به تومان چقدر شد؟ آیا همستر رشد می کند؟
امشب یارانه مهر سه دهک اول واریز می‌شود
همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری ۱۴۰۳
وزیر جهاد کشاورزی: ۲۰ درصد از مطالبات گندم کاران باقیمانده است
سخنان سخنگوی دولت درباره پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته+ مبلغ و جزئیات
MemeFi Coin تلفیق سرگرمی و کریپتو
تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی به کجا رسید؟
ورود موج بارش‌های پاییزی پی در پی به کشور از روز یکشنبه
آغاز ثبت نام وام ۳۰ میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی
زخم کهنه پرداخت مطالبات گندم‌کاران
جایگزین نیسان آبی معرفی شد
دستور پزشکیان برای اخذ مالیات با بررسی آنلاین تراکنش‌های بانکی
قیمت گوشی موبایل امروز یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ + جدول
آغاز واریز حقوق شهریور بازنشستگان کشوری
فعلا سایپا طرح فروش ویژه ندارد
۶ قاعده جدید اتحادیه اروپا در مبارزه با پولشویی
انتصاب فامیلی در وزارت نفت!
بازار کریپتو تحت تأثیر فدرال رزرو
ثبت نام ایران خودرو ویژه مادران از امروز ۳ مهر
نامه زینب سلیمانی به رهبر انقلاب
نبرد کریدور‌ها در غرب آسیا
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران اعلام شد+ لینک اسامی برندگان
سقف پاداش بازنشستگی ۱۴۰۳
خبر جدید درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
مدیرعامل جدید ایران خودرو به‌زودی معرفی می‌شود
اعلام روش ثبت‌نام در سامانه جدید وام قرض‌الحسنه ازدواج
عربستان هدف نفت ۱۰۰ دلاری را کنار می‌گذارد
نحوه ثبت نام غیر حضوری وام بازنشستگان تامین اجتماعی
ریشه ۱۴۰ هزار اسرائیلیِ آذربایجانی‌تبار در شمال ارس
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران فردا اعلام می‌شود
بودجه ۱۴۰۴؛ اولین آزمون سخت اقتصادی دولت چهاردهم
جزئیات افزایش حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۴
بازتاب هزینه‌های جنگ برای اقتصاد اسرائیل در گزارش موسسه S&P
ثبت نام فروش فوق العاده محصولات ایران خودرو+ جدول و شرایط
جزییات ثبت نام بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی
۱۵ مرکز اقتصادی حساس اسرائیل
شبیخون شبانه همستر/ کاربران متقلب حذف شدند!
مطالبات گندمکاران تا پایان شهریور پرداخت می‌شود
شاهسون‌ها در «دشت مغان» چه کردند؟
ایرانی‌ها؛ پرمصرف‌اند یا خوش‌مصرف؟
خبر مهم از صدور احکام همسان سازی حقوق بازنشستگان+ زمان افزایش حقوق
«کاتب» جایگزین «خودنویس» در بازار املاک می‌شود؟
الزام ۱۷ بانک به افزایش سرمایه ۵۱۸ همتی برای فرار از ورشکستگی
فروش اینترنتی ایران خودرو دیزل از امروز+ لینک ثبت نام
روایتی مستند از استقراض روزانه بانک آینده از بانک مرکزی
اخبار جدید از همسان سازی حقوق بازنشستگان+ جزئیات و مشمولین
تاخیر در واریز حقوق مهرماه بازنشستگان تامین اجتماعی
حداکثر سن بازنشستگی زنان و مردان در قانون جدید
هشدار مدیرعامل سابق راه‌آهن بابت فروش بلیت واگن‌های از رده خارج 
انتقاد قالیباف از اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه
آغاز واریز حقوق بازنشستگان+ جزئیات و حداقل مبلغ حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
سوال اصلی ما از فرزین در رابطه با وام ازدواج است
یارانه ۱۲۵۰ همتی سوخت در سال ۱۴۰۲
دریای بازار نفت ایران در نوسانات هم تلاطم ندارد
کارگران هم مشمول لایحه کاهش ساعت کاری می‌شوند
جزئیات بدهی میلیاردی «عظیم زاده» به بانک پارسیان
گزارش

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

اصلاح نظام مالیاتی قربانی پوپولیسم

تنها یک روز پس از انتشار خبر دستور رئیس جمهور برای بررسی تراکنش‌های بانکی افراد جهت عادلانه شدن پرداخت مالیات، مقامات دولتی به شدت آن را تکذیب کردند.

«اقتصاد معاصر» بررسی می‌کند؛

اقتصاد چین در خوف و رجا!

رشد غیر منتظره کند صادرات چین در ماه سپتامبر، نشانه‌ای از ضعف در نقطه روشن اقتصاد این کشور است و می‌تواند تاثیرات عمیقی بر اقتصاد جهانی و چشم‌انداز تجارت بین‌المللی داشته باشد.

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

تولید و فروش خودرو ۱۲ درصد افت کرد

تولید و فروش صنعت خودرو و ساخت قطعات در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس بیش از ۱۲ درصد افت کرده است؛ این افت فقط ناشی از قیمت‌گذاری دستوری نیست و مسائلی همچون قطع برق نیز بر آن موثر بوده است.

مرگ در بورس از ترس تب فروش اوراق

شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه در حالی به افت ۳ هزار واحدی بسنده کرد که ۸۱ درصد نماد‌های بورسی و ۷۸ درصد نماد‌های فرابورسی منفی بودند.

یادداشت و تحلیل

حسن حیدری، کارشناس اقتصادی

اصلاح قیمت بنزین؛ کلاف سردرگم سیاست‌گذاری

هر راهبردی که برای اصلاح قیمت بنزین در نظر گرفته می‌شود، باید برخی از مسائل نیز روشن شوند؛ از جمله اینکه روشن شود تاثیرات تورمی اصلاح قیمت بنزین چقدر است؟ چه راه‌حل‌هایی برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر وجود دارد؟ آیا افزایش تدریجی بهتر است یا دفعی؟ آیا می‌توان به اصلاح قیمت بنزین پرداخت اما در خصوص صنعت خودرو و حمل‌ونقل عمومی اقدام خاصی انجام نداد؟

محمدرضا سبزعلیپور، رئیس مرکز تجارت جهانی ایران

تحقق «جهش تولید» آری یا نه؟

متاسفانه دست‌هایی در کار هستند تا اجازه ندهند که تولید در کشور رشد کند؛ شاید بهبود اوضاع تولید، رفع مشکلات کشور و توسعه اقتصاد، منافع برخی را به خطر می‌اندازد!

یادداشت احسان کهنه، رئیس پژوهشکده چای کشور

۵ نقش پژوهشکده چای در تحول این صنعت

پژوهشکده چای ایران می‌تواند نقش مهم و اساسی در تحول صنعت چای کشور ایفا کند. این پژوهشکده با تمرکز بر تحقیقات علمی و فناوری‌های نوین، می‌تواند چالش‌های موجود در صنعت چای را شناسایی کرده و راهکار‌هایی برای رفع آنها ارائه دهد.

مهرداد حاجی‌زاده‌فلاح، تحلیل‌گر مبارزه با پولشویی

پنج نشانه فعالیت‌های پولشویی و پنج شیوه مقابله با آن

امروزه پولشویی یک مشکل جهانی محسوب می‌شود که به دلیل ابداع تکنیک‌های جدید برای ارتکاب جرم توسط مجرمان، مقابله با آن نیازمند دانش روز و شناخت این تکنیک‌ها است.

گفت وگو

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با اقتصاد معاصر؛

دولت موظف است از خانه‌های لوکس مالیات بگیرد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: دولت را تحت فشار قرار خواهیم داد تا مالیات بر خانه‌های لوکس وصول شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گفت‌و گو با «اقتصاد معاصر»؛

وزارت راه برای تکمیل آزادراه شمالی کرج به یاری شهرداری آمد

به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور آزادراه شمالی کرج تا پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد توسط شهرداری کرج ساخته شد، پس از آن وزارت راه و شهرسازی هم به اجرا ورود کرد و مقرر شد ۴۰ درصد باقی‌مانده به صورت مشارکت ۵۰ - ۵۰ تکمیل شود.

یک کارشناس انرژی در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر» مطرح کرد؛

خسارت ۲۰ میلیارد دلاری ناترازی گاز به کشور

یک کارشناس انرژی بیان کرد: دولت در زمینه ناترازی گاز باید به سمت بهینه‌سازی توجه کند، زیرا ناترازی گاز باعث خسارت ۲۰ میلیارد دلاری به اقتصاد کشور شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»؛

کمیسیون عمران پیگیر اخذ مالیات از خانه‌های لوکس است

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در قانون، کیفیت و راه‌های اخذ مالیات از خانه‌های لوکس پیش‌بینی شده و مشکل کنونی صرفا اجرای آن است.